Succesverhaal

Testing-as-a-Service in de zorg: kwaliteit met minder gedoe

Boris Corvers, directeur Salves Test Services Zorg, en Jasper Sens, managing consultant zorg bij Salves

Ziekenhuizen, laboratoria, ambulancediensten, huisartsenpraktijken, verpleeghuizen. Overal is de druk om te presteren weer torenhoog nu het COVID-19 virus opnieuw oplaait. En dat terwijl de beschikbaarheid van personeel onder druk staat. De afgelopen jaren investeerden velen van hen in betere automatisering om betere zorg te kunnen leveren, maar lang niet altijd leidde dat tot lagere administratieve lasten. Softwareleveranciers brengen regelmatig updates uit, die soms zorgen voor betere ondersteuning van de zorgprocessen. Maar omdat veel software nog altijd on premise draait en door zorgorganisaties zelf wordt beheerd, leidt dat tot een grote beheerlast.

Andere belangenafweging tijdens pandemie

De updates hebben vaak als doel om processen te stroomlijnen en handmatig werk weg te halen, of om te voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving. Maar juist op het moment dat de noodzaak om een nieuwe softwareversie in gebruik te nemen het grootst is, neemt de ambitie daartoe af. Want waar moeten zorgorganisaties middenin de pandemie de tijd vandaan halen om de nieuwe software te testen? Waar normaal gesproken in roosters ook rekening wordt gehouden met indirecte tijd, gaat nu ieder beschikbaar uur op aan (ondersteuning van) directe zorgverlening. Er is simpelweg niemand beschikbaar om software te testen. Test Automation biedt weliswaar uitkomst, maar ziekenhuizen en laboratoria hebben zelf niet de expertise om automatische testen te ontwikkelen voor complexe programmatuur als een EPD of een labinformatiesysteem.

TestBot doet het werk

Daarom heeft Salves voor de meest gebruikte oplossing in ziekenhuizen, het EPD Chipsoft HiX, een TestBot ontwikkeld die het leeuwendeel van de softwaretesten volledig zelfstandig uitvoert. Wij leveren deze testbot als een dienst: Test Automation-as-a-Service. Op dit moment ontwikkelen we voor het labinformatiesysteem GLIMS eenzelfde TestBot. Een TestBot stelt vast of alle cruciale processen goed blijven werken na een update en rapporteert hier automatisch over. Daarmee neemt een TestBot je veel werk uit handen, maar niet alles. Je zult wijzigingen die leiden tot veranderingen in processen nog altijd zelf graag willen testen voordat je die functionaliteit in gebruik neemt. En je zult misschien het testen van andere applicaties willen automatiseren. Daarom hebben wij deze diensten gebundeld in één Testing-as-a-Service (TaaS) menukaart. Klanten kunnen van die kaart precies die diensten kiezen die hen helpen om het testproces efficiënt uit te voeren. Want testen is immers niet hun kerncompetentie, maar wel die van ons.

Volledige ontzorging op testgebied

Dit helpt ziekenhuizen, laboratoria en andere zorgorganisaties die zelf niet de expertise in huis hebben om Test Automation in te voeren. Door een TestBot als dienst af te nemen, kunnen zorgorganisaties op ieder moment dat ze willen een geautomatiseerde test runnen. Ze kunnen daardoor makkelijker nieuwe updates of zelfs upgrades implementeren en aantonen dat de nieuwe softwareversie goed is getest. Hierdoor zijn ze beter in staat om met de nieuwste versie van de software te werken. Dat is juist nu interessant omdat veel softwareleveranciers nieuwe functionaliteit ontwikkelen die juist betrekking hebben op processen die overbelast zijn tijdens de COVID-19 pandemie.

Sneller releasen zonder ziekenhuizen of laboratoria te belasten

Softwareleveranciers zoals ChipSoft, de ontwikkelaar van HiX, en MIPS de leverancier van GLIMS, willen graag dat wij TestBots maken die hen in staat stellen om snel klantspecifieke softwareconfiguraties in productie te nemen. Hun klanten kunnen deze updates eenvoudiger implementeren omdat de testen volledig geautomatiseerd plaatsvinden. Dit maakt het proces niet alleen efficiënter, maar zorgt er ook voor dat er geen onnodige druk wordt uitgeoefend op zorgverleners om het testen er ook nog even naast te doen. Waar vroeger het vele testen voor softwareleveranciers vaak een drempel was om vaker nieuwe updates uit te brengen, kunnen ze nu met een gerust hart zo vaak releasen als ze willen. En zeker nu de druk op de zorg zo hoog is, zijn die updates vaak meer dan welkom.

Stel je eigen menu samen aan de hand van onze kaart

We hebben gemerkt dat ziekenhuizen, laboratoria en andere zorgorganisaties het fijn vinden om testwerkzaamheden af te nemen als dienst. Denk aan een testplan of testscript, maar ook aan terugkerende werkzaamheden die gepaard gaan met bijvoorbeeld een HiX-update. Het is een eenvoudige en overzichtelijke manier om werk uit te besteden dat niet bij hun core business past. De argumenten hiervoor zijn legio:

  1. Zorgorganisaties ontwikkelen zelf weinig software, dus hebben weinig ontwikkel- en testcapaciteit in huis. Wél krijgen ze veel software van leveranciers aangeboden die ze moeten accepteren vóór in productie name. Dit vraagt om testcapaciteit met pieken en dalen.
  2. Niet iedereen heeft testcapaciteit en expertise in huis om het testproces gestructureerd uit te voeren.
  3. Budgetten laten het niet altijd toe om voor langere periode structureel testcapaciteit in te huren. Een dienst op afstand, met de juiste kennis en expertise en waarbij je vooraf weet hoeveel je betaalt, is een uitkomst omdat dit gericht een oplossing biedt.
  4. Een dienst is flexibel: je betaalt voor wat je afneemt, waarbij je eenvoudig kunt op- en afschalen al naar gelang de wens en mogelijkheden.

 

Ben je benieuwd naar onze TaaS-dienstverlening? Of je nu ontwikkelaar bent van software voor de zorg of gebruiker, we gaan graag het gesprek met je aan.

Agility

Doorpakken met test ontwikkeling?

Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen flexibele en goed onderhoudbare software neer te zetten die snel gereleased kan worden?