Succesverhaal

DELA: verhogen van kwaliteit applicaties door testautomatisering

Ans van den Boogaard en Klaas Jan Dijkema over het het succes bij DELA

Wie verzekeringen verkoopt en uitvaarten begeleidt, krijgt maar één kans om het goed te doen. DELA hecht dan ook veel belang aan het testen van hun applicaties. Om meer testen te kunnen doen in minder tijd heeft DELA zijn testproces vergaand geautomatiseerd. Salves Test Services heeft de organisatie hierin begeleid.
Iedereen kent DELA als uitvaartorganisatie. Achter die voorkant schuilen drie takken van sport: verzekeringen, een beleggingstak die voornamelijk actief is op de vastgoedmarkt en uitvaartbegeleiding. Deze diversiteit aan activiteiten zorgt voor een zeer gemêleerd applicatielandschap met veel afhankelijkheden daarin.
De applicaties veranderen bovendien voortdurend omdat de dienstverlening steeds verder digitaliseert. De uitvaartverzorgers gaan tegenwoordig met een laptop en tablet op pad in plaats van met een map vol papieren. De afhankelijkheid van IT wordt steeds groter.

Proactief adviseren van de business

Daarom is DELA het programma Digitaal Meesterschap gestart, waarin de van oudsher open en op verbetering gerichte cultuur is geformaliseerd in een concreet programma. Digitaal meesterschap betekent dat de ongeveer 100 mensen tellende IT-afdeling de organisatie op sleeptouw neemt als het gaat om digitalisering. IT adviseert de business proactief, neemt initiatief en probeert op alle vlakken voorop te lopen. Dit geldt ook voor testen, vertelt Test Manager en Scrum Master van het BI-team Ans van den Boogaard. “We zijn in 2015 volledig overgestapt op agile werken, met sprints van twee weken. Dat betekent dat je ook je testproces moet versnellen, want anders wordt testen een bottleneck in het snel opleveren van software.”
klaas-jan-dijkema-dela
ans-van-den-boogaard-dela

Gestart met open source

Ans en haar team hebben op eigen initiatief diverse open source test automation software geprobeerd. “We konden voor het testen van onze front end applicaties prima uit de voeten met open source tooling, maar bij veel back end applicaties liepen we tegen beperkingen aan, bijvoorbeeld bij het testen van batchverwerking en bij onze CRM-applicatie. Daar kwam bij dat je behoorlijk wat technische kennis nodig hebt als je met open source software gaat werken, te meer omdat je diverse tools moet inzetten voor diverse typen testen. En het vraagt een grotere inspanning op het gebied van onderhoud en beheer.” Reden genoeg om de businesscase te onderzoeken voor test automation software die onder licentie wordt verkocht. Ans maakte een roadmap met daarin onder meer de eisen aan de software. Eén eis stond bovenaan: DELA wilde met één tool werken voor alle testvraagstukken. Die tool moest gebruiksvriendelijk zijn en best-in-class. En ook wilde DELA alleen in zee met een betrouwbare leverancier met een goed track record. Ans: “We hebben advies ingewonnen bij Salves. Zij hebben diverse tools vergeleken en daarbij kwam Tosca van Tricentis voor onze business case als beste uit de bus.”

Proof of Concept geeft inzicht in risico’s

DELA besloot tot een technische PoC met een free trial licentie van Tosca. Daarmee is de werkplekomgeving getest. “Want het grootste risico in ons IT-landschap zit in het goed werkend krijgen van de applicaties die onder Citrix draaien. Met deze PoC hebben we aangetoond dat die testen goed verlopen als we ze automatiseren.” Daarmee werd de go gegeven op de aanschaf van Tosca licenties en de implementatie van de tool. Alle testers werden getraind in het gebruik van de software. Tegelijkertijd werd er een functionele PoC gedaan voor alle applicaties om inzicht te krijgen in de risico’s tijdens de implementatie en het benodigde maatwerk. Salves keek in dat traject mee, zodat zij een beeld hadden wat goed ging en wat moeilijker verliep. Ans: “Wij hadden op dat moment natuurlijk nog geen hands-on ervaring met Tosca en dat heeft Salves wel. Dan zie je toch meer.” De positieve functionele PoC resulteerde in een go voor de aanschaf van Tosca-licenties en implementatie van de software. Daarbij heeft Salves de technische uitrol voor zijn rekening genomen. “Dat is immers een eenmalig traject, het loont voor ons niet om onze mensen daarin op te leiden”, zegt Ans.

Kennisoverdracht door Salves

Tosca is Scrum team voor Scrum team uitgerold, te beginnen in het online domein. “Bij de front end applicaties verwachtten we de minste problemen”, verklaart Ans. “We hebben de teams die verantwoordelijk zijn voor de lastigste applicaties daarna pas opgepakt zodat we daar konden leren van eerdere ervaringen. Mede daardoor is de uitrol heel soepel verlopen.”
De eerste maanden fungeerde Salves als aanspreekpunt op de werkvloer en vraagbaak. Ans: “Iedere applicatie heeft zijn eigen eigenaardigheden. In de training hebben de testers geleerd om Tosca te gebruiken voor het testen van generieke applicaties die recht-toe-recht-aan in elkaar zitten. In de praktijk heb je te maken met allerlei uitzonderingssituaties en specifieke zaken. Je loopt de eerste periode gewoon tegen vragen aan waar je pas een antwoord op weet als je veel meer hands-on ervaring hebt. Salves heeft ons daarbij uitstekend begeleid, op zo’n manier dat ze steeds zoveel mogelijk kennis aan ons overdroegen en zichzelf steeds meer overbodig maakten.”
Nu de agile teams wat langer met Tosca werken, speelt Salves alleen nog een rol op de achtergrond. “Zij kunnen op afstand in de applicatie inloggen en meekijken. Heel handig en erg efficiënt.”

Steeds minder incidenten

Een jaar nadat de eerste teams live gingen ziet DELA dat het aantal incidenten na oplevering van nieuwe software afneemt. “En als er een incident optreedt, dan voegen we daar meteen een extra test voor toe aan onze testset zodat het zich in de toekomst niet nogmaals kan voordoen”, zegt Ans. Op deze manier geeft het testteam concreet invulling aan het DELA-brede programma ‘Samen op weg naar een lerende organisatie (SOLO)’, dat tot doel heeft continuous improvement te borgen in de werkafspraken en processen. “Onze op verbetering gerichte cultuur is één van de redenen waarom DELA zo’n leuk bedrijf is om voor te werken. Als je je aan iets ergert of iets ziet dat beter kan, dan kun je dit aankaarten en krijg je de vrijheid om het op te lossen.”
Met name aan ICT-ers biedt DELA een inspirerende werkomgeving, zegt Ans. “Wij fungeren als gids voor onze organisatie als het gaat om digitalisering van onze dienstverlening. Wij krijgen veel vrijheid om te innoveren. Soms innoveren we binnen IT, zoals de introductie van test automation. Maar we praten ook mee over innovatie in onze business. Je zit hier als ICT-er niet op een eilandje, je werkt echt samen met de interne klant aan een nog betere dienstverlening voor de eindklant. Dit doen we agile, en de business is in elk van de agile teams vertegenwoordigd. Dat is gaaf. Van de buitenkant lijkt de uitvaartbranche misschien een beetje saai, maar aan de binnenkant is dit juist een ontzettend bruisende organisatie die sterk innoveert. Zeker voor testers en ontwikkelaars die willen leren en zichzelf willen verbeteren, is DELA een hele leuke werkgever die veel kansen biedt.”
Agility

Meer over innovatie?

Benieuwd naar manieren waarop jij jouw organisatie kunt voorzien van een succestransformatie? Bekijk onze services om te zien welke toepassingen we bij jou kunnen doorvoeren.