Agile team, leer denken vanuit de klant

Agile team, leer denken vanuit de klant

Scrum is hip. Vrijwel ieder bedrijf dat software ontwikkelt, heeft wel een of meerdere Scrum teams. Het succes daarvan wisselt per organisatie. Iedereen wil het model van Spotify of Coolblue kopiëren, maar in de praktijk blijkt dat – vooral voor langer bestaande organisaties met veel legacy systemen – nog niet zo eenvoudig.

Wanneer succes?

Waarom is het ene agile team succesvoller dan het andere? Dat heeft dat vrijwel altijd te maken met de mate waarin de teamleden snappen wat de businessdoelstellingen zijn en zich daarmee verbonden voelen. Kijk ik in de gemiddelde organisatie naar de betrokkenheid van mensen in het Scrum team bij de businessdoelen, dan ben ik verrast. Het enige doel dat ontwikkelaars en testers hebben is op tijd de volgende sprint opleveren. Wat de bijdrage is van die sprint aan de strategie van de organisatie kan vrijwel geen enkel lid van agile teams uitleggen. Maar is dat niet waar het eigenlijk allemaal mee begint?

Die betrokkenheid lijkt hoger in bedrijven die een sexy imago hebben, zoals Spotify of Coolblue. Managers wijten dat verschil vaak aan het feit dat zo’n sexy organisatie nu eenmaal meer aantrekkingskracht heeft op ontwikkelaars dan bijvoorbeeld de Belastingdienst of het UWV. Wat die managers vergeten is dat het gros van de ontwikkelaars niet werkt aan de allernieuwste features, maar aan de stabiliteit en beheersbaarheid van het platform. Wijkt het werk van een tester of ontwikkelaar in het infrastructuurteam bij Coolblue significant af van dat van diezelfde functionaris bij UWV? Ik denk het niet. Toch is de beschikbaarheid van de website van Coolblue anders dan die van UWV. Mijn ervaring is dat dit vooral komt doordat ontwikkelaars in succesvolle infrastructuurteams weten: geen enkele klant zal van onze diensten gebruik kunnen maken als de beschikbaarheid van de website slecht is. Zij snappen hoe hun werk zich relateert tot de businessdoelstellingen van hun bedrijf. Zij begrijpen dat zij werken aan een weliswaar klein, maar onmisbaar deel van het platform.

Als je van agile werken echt een succes wilt maken, dan begint het met het verhogen van de betrokkenheid van de teams bij de businessdoelstellingen. Als je dat deel achterwege laat, zul je merken dat je wel Scrum kunt implementeren, maar dat je nooit de beloofde businesswaarde genereert.

Verhoog de betrokkenheid!

Weten hoe je de teambetrokkenheid kunt verhogen? Download hier onze whitepaper ‘Met agile beter aansluiten op businessdoelen? Meten is weten’. Of vraag een demo aan van onze Agile Monitor en lees meer hier over op de website www.agilemonitor.nl.

Laat een reactie achter