Werkplekmigratie aangrijpen om gebruikerstevredenheid te verhogen

Werkplekmigratie aangrijpen om gebruikerstevredenheid te verhogen

Succesverhaal van coöperatie DELA

Coöperatie DELA, marktleider op het gebied van uitvaartverzekering en -verzorging, staat voor een grote uitdaging. Aan het einde van 2019 stopt de support op de infrastructuur van de werkplekken. Voor die tijd moeten de huidige werkplekken gemigreerd worden. “Daar gaat voor onze Tribe de komende maanden veel tijd en energie in zitten”, zegt Rinze van Oorschot, manager IT bij coöperatie DELA. De migratie is tegelijk aanleiding om de werkplekken te differentiëren en kostenbesparingen mee te nemen. Van Oorschot werkt er met een multidisciplinair team inclusief testconsultants van Salves aan.

“Naast het wegvallen van de support hebben we als organisatie behoefte aan gedifferentieerde werkplekken. Een werkplek moet functionaliteiten hebben passend bij de rol van medewerkers, in plaats van een algemene werkplek. Dat zorgt voor meer gebruikerstevredenheid”, zegt Van Oorschot. “Ook kostenreductie is een aanleiding geweest om met nieuwe werkplekken aan de slag te gaan.”

Infrastructuur testen: vreemde eend in de bijt

“De migratie van werkplekken en het testen ervan is onderdeel van infrastructuur testen”, vertelt Marco Schaaf, testconsultant Infra en werkplek en vanuit Salves werkzaam bij coöperatie DELA. “Daarbij kun je denken aan alle infrastructuur achter bedrijfsprocessen, zoals werkplekken, servers, tooling en exchange servers. Het is een vreemde eend in de bijt als het om testen gaat. Bij de lancering van een online systeem is het systeem zichtbaar. Infrastructuur is minder sexy: als wij ons werk uitstekend doen, merkt niemand iets.”

Van Oorschot: “We werken al jarenlang samen met Salves op het gebied van testen. Salves heeft ook consultants die in infrastructuur testen ervaren zijn. Het is een ander aandachtsgebied en kent een geheel andere keten.”

Rinze van Oorschot
Rinze van Oorschot
Marco Schaaf
Marco Schaaf

Van uitrol naar eerste gebruiker tot uitrol organisatiebreed

Voorafgaand aan de migratie heeft het team de typen gebruikers in kaart gebracht om de type werkplekken te bepalen. Schaaf: “We hebben 3 typen: lichte gebruikers, gebruikers die meer IT-middelen nodig hebben en gebruikers die alle IT-middelen en administrator rechten nodig hebben. Voor alle varianten moet een alternatief voor de huidige werkplek komen. Het gaat om totaal 2.000 mensen. Zonder goede werkplek kunnen ze hun werk niet goed doen en lopen bedrijfskritische processen veel gevaar.”

Eén van de drie typen is nu uitgerold voor de eerste gebruikers. Van Oorschot: “Daarvoor hebben we meerdere stukken ontwikkeld: een portaal (DELA Plaza), een Thin Client en een fysieke laptop. Die zijn afzonderlijk geïmplementeerd en uitgerold; uiteraard vooraf, tijdens en na afloop getest. Verdere stappen zijn nu voorbereiden op de grotere uitrol, waarbij heel DELA van nieuwe werkplekken wordt voorzien. Daarna richten we een proces in om componenten maandelijks te updaten, met voorafgaande testing.”

Schaaf: “De start van pilots is voor mij het mooiste moment, uiteraard naast het succesvol afronden van een migratie. Voor een pilot denk je in het team na over wat er mogelijk moet zijn en je spreekt met gebruikers over wat ze willen en verwachten. Daarna is het tijd om het concept in de praktijk te brengen. Zoals het gezegde luidt:The proof of the pudding is in the eating! Als dat goed gaat, hebben we een juichmoment.”

Consultants die bij de cultuur van DELA passen

Van Oorschot: “Wat me het meest in de consultants van Salves aanspreekt, is hun ervaring met infrastructuur testen en dat ze goed aansluiten bij de cultuur van DELA”, zegt Van Oorschot. “We hebben een open, transparante cultuur, gericht op samenwerking. Zeker binnen Scrum teams is dat een belangrijke vereiste. De mensen van Salves passen in het team, werken hier al langere tijd en zijn dus ook echt onderdeel van het team. Ze zijn flexibel en op meerdere disciplines inzetbaar.”

Over DELA

DELA is een coöperatie van meer dan drie miljoen leden en marktleider op het gebied van uitvaartverzekering en -verzorging. DELA heeft de ambitie om haar klanten in de toekomst zo zorgeloos mogelijk tegemoet te kunnen laten zien. Dit doet zij door de kracht van haar leden te bundelen en hen en hun families met raad en daad bij te staan. DELA biedt zekerheid, zorg en continuïteit.

Foto bovenaan: Ton van der Linden

Nieuwsgierig?

Marcel

Neem contact op met Marcel van Eekeren

Directeur Salves Testservices Zuid

T: +31(0)6 137 805 02

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Begin met typen en druk op enter om te zoeken

x

Nieuws

Vooroplopen met je testing expertise? Volg Test Forward!

Lees meer