Meer dan techniek bij een Agile transformatie binnen Waternet

Succesverhaal van: Waternet

Case

waternet-logo

Een Agile transformatie: doe het maar eens! Voor een ambitieus doel zette Waternet met verregaande digitalisering en een Agile werkvorm een transformatie van de IT in werking. Een dergelijke transformatie vraagt niet alleen inhoudelijke of technische verandering, maar ook een cultuurverandering.

“Waternet is de enige organisatie in Nederland die voor de hele waterkringloop zorgt: van productie van drinkwater tot het verwerken van afvalwater en beheer van oppervlaktewater.Met verregaande digitalisering willen we bijdragen aan het doel van Waternet om in 2020 de beste dienstverlener in de publieke sector te zijn”, zegt Ludo de Leth, MT-IT lid & Teamlead Agile/Scrum DevOps bij Waternet. In de organisatie begon de transformatie met het programma Dienstverlening naar mobiel; het optimaliseren van de online dienstverlening. Dat bleek zo’n succes dat Waternet een virtuele organisatievorm heeft opgezet om de digitalisering op drie vlakken aan te pakken: klant-, medewerker- en assetdomein.

De Leth: “We werken nu op een Agile manier in multidisciplinaire scrumteams. Dat resulteert in een effectieve manier van werken. We werken nu aan zaken die meer prioriteit hebben. De focus ligt nu steviger op daadwerkelijke resultaten voor de organisatie, zodat onze klanten daar profijt van hebben.”

Kwaliteitsborging binnen Agile werken

“Kwaliteitsbewaking is een groot onderdeel van Agile werken. Daarvoor hebben we testers van Salves in onze teams zitten, om testen en de kwaliteit naar een hoger niveau te brengen”, zegt De Leth. “De samenwerking is gebouwd met deze goede, vakkundige mensen; er ontstaat dan een relatie waarin je op elkaar en op elkaars expertise vertrouwt.”

“Vanuit een eerdere samenwerking met Waternet heb ik geholpen bij de transformatie naar een Agile manier van werken”, zegt Jan-Willem de Jong, eerder vanuit Salves werkzaam bij Waternet en nu in dienst bij Waternet als IT-manager Internet of Things. “Dat was onder meer in de rol van de testmanager en op het gebied van kwaliteitszorg, maar ook door de inzet van andere collega’s van Salves. We werken nauw samen en informeren elkaar. Is er dan expertise nodig die je zelf niet hebt, dan heb je het wel snel tot je beschikking. Zo leveren we snel en schieten we vaak in de roos.”

Jan-Willem de Jong, Solutionmanager Internet of Things bij Waternet
Jan-Willem de Jong, Solutionmanager Internet of Things bij Waternet

Laat zien wat je met een transformatie wilt bereiken

“Bij een transformatie heb je altijd te maken met weerstand in de organisatie. Veranderen is lastig!” zegt De Jong. “Trajecten stranden vaak op ‘ik weet niet precies hoe’ of op ‘ik heb geen tijd’, of ‘ik kan dit niet met het team’. In zoiets als ‘kan niet’ geloof ik niet. Het belangrijkste is om de toegevoegde waarde te laten zien van dat wat je wilt bereiken. Dan zul je zien dat er meer mogelijk is. Een reorganisatie zoals deze, die nodig is voor een Agile manier van werken, doet pijn en is moeilijk.”

Think big, act small and scale fast

Jan-Willem: “Er is een nieuwe cultuur gecreëerd: ‘Laten we het proberen. Lukt het niet, dan gooien we minder vaak werk weg dan voorheen bij een mislukking.’ Dat betekent snel en concreet aan de slag gaan, snel leren, snel falen en een korte feedbackcyclus”, zegt De Jong. De Leth vult aan: “Fouten maken mag, maar doe het dan snel. Als iets niet goed is, durf dan ook de stekker eruit te trekken. Daar werd in het begin raar naar gekeken, maar het is een wezenlijk onderdeel van de Agile werkmethode. Het motto: think big, act small and scale fast. Gooi het weg als het niet lukt, schaal het op als het wel lukt.”

Nieuwsgierig?

portret_bart

Neem contact op met Bart van der Krogt

Directeur Salves Testservices Midden

T: +31(0)6 109 869 36

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Begin met typen en druk op enter om te zoeken

x

Nieuws

Vooroplopen met je testing expertise? Volg Test Forward!

Lees meer