UMC Utrecht automatiseert regressietesten ChipSoft HiX

Salves ontwikkelt in cocreatie HiX TestAutomation Service

Unieke prestaties
Als eerste ziekenhuis in Nederland is UMC Utrecht erin geslaagd om een groot deel van de standaard regressietesten voor ChipSoft HiX te automatiseren. Vanuit het doel om de kwaliteit van het ZIS/EPD te verhogen en de testinspanning voor de ICT-afdeling en de gebruikers te verlagen, hebben UMCU en Salves in nauwe samenwerking een manier gevonden om de regressietesten voor iedere content update en hotfix van ChipSoft HiX te automatiseren. Hoe verliep dit traject en wat is het resultaat?
Bart van Rijn is afdelingshoofd Support en Beheer bij UMCU. Met zijn achtergrond als kinderverpleegkundige denkt hij continu vanuit de patiënt. “En die patiënt heeft er baat bij dat de ICT in ons ziekenhuis goed werkt. Hij heeft er baat bij dat zijn informatie goed wordt overgedragen van de ene naar de andere afdeling en dat artsen altijd zicht hebben op de actuele situatie. Daar hoort natuurlijk ook bij dat de ICT altijd werkt. Als het ZIS/EPD niet toegankelijk is, dan heeft dat direct impact op de kwaliteit van zorg.”

Diepgaande expertise nodig

Toen UMCU in 2011 live ging met ChipSoft EZIS, heeft hij een grote investering gedaan in het uitwerken van de testscripts. Op basis van casussen die artsen, verpleegkundigen en andere gebruikers aandroegen heeft het team van Support en Beheer een hele bibliotheek met testscripts aangelegd. Van Rijn: “Dat is een gigantisch mooie basis, maar het feit blijft dat ook met deze testscripts bij de hand het testen zelf een tijdrovende klus blijft. Het is bovendien behoorlijk saai werk. Daarom hebben we zelf een poging ondernomen om dit werk te automatiseren. En al heel snel kwamen we erachter: dit vraagt diepgaande kennis en expertise en het kost gigantisch veel tijd. Dit moeten we niet zelf willen doen. We moeten dit afnemen als kant-en-klare dienst.”
Er was echter geen enkele partij die een dergelijke dienst bood. Wel waren er diverse bedrijven die in testautomatisering zijn gespecialiseerd en die een poging hadden gedaan om de regressietesten voor een ZIS/EPD te automatiseren. Allemaal liepen ze tegen dezelfde problemen aan, namelijk dat deze software dermate complex is en er dermate veel dwarsverbanden tussen modules zijn, dat de regressietesten vrijwel niet te automatiseren zijn.

Antwoorden vinden op uitdagende vragen

Eén van die bedrijven was Salves. En waar anderen vanwege die complexiteit afhaakten, zagen Salves en UMCU er samen een uitdaging in. UMCU was in de tussentijd als een van de eerste ziekenhuizen gemigreerd naar ChipSoft HiX. Hoe sneller het zou lukken de regressietesten voor HiX te automatiseren, hoe langer UMCU de vruchten hiervan zou plukken.
Van Rijn: “We zijn samen met Salves een weg in geslagen waarvan we niet wisten waar die zou eindigen. We wisten alleen dat het heel erg moeilijk zou worden. Gelukkig zit antwoorden vinden op uitdagende vragen in het DNA van ons ziekenhuis. Dat is immers ook de essentie van medisch onderzoek. Als het moeilijk wordt dan lopen we niet weg, maar bijten we ons er juist des te harder in vast. Die mentaliteit zag ik ook bij Salves. Dat is de basis geweest onder dit succes.”
De uitgangssituatie was een gunstige. Er is in Nederland geen ziekenhuis te vinden dat zijn testdocumentatie zo goed op orde heeft als UMCU. De testscripts zijn bovendien structureel onderhouden en zijn dus up-to-date. Een situatie waar Van Rijn best trots op is. “We hebben daar altijd veel tijd in gestopt omdat goed testen direct een impact heeft op de betrouwbaarheid van ons ZIS/EPD. Het is heel verleidelijk om je in de waan van de dag te laten leiden door andere urgente werkzaamheden en het testen even snel tussendoor te doen of zelfs helemaal niet te doen, maar dat gaat direct ten koste van de kwaliteit. Wij hebben er daarom altijd prioriteit aan gegeven.”

Samenwerking met Tricentis

Dat het niet makkelijk zou zijn, dat wisten UMCU en Salves van tevoren. Maar dat er zoveel horden zouden opdoemen, dat was toch ook enigszins onvoorzien. Van Rijn: “Ik heb respect voor hun aanpak en hun doorzettingsvermogen. Als iets linksom niet lukte dan probeerden ze het rechtsom. Ze hebben bovendien de leverancier van de tooling – Tricentis – heel nauw bij dit traject betrokken. Het is een intensieve samenwerking geweest tussen drie partijen die samen één doel hadden. Dat gaf zoveel energie dat we bij iedere tegenslag juist harder vochten en ons niet uit het veld lieten slaan.”
Een jaar na de start van het traject zijn de drie partijen zover dat ze kunnen zeggen: ja, het is een werkbare dienst. Weliswaar zijn op het moment van schrijven nog niet alle testscripts geautomatiseerd, maar bij alle partijen bestaat het vertrouwen dat er geen onneembare hordes meer zullen volgen. De dienst draait ook al voor de scripts die wel zijn geautomatiseerd. En die ervaring leidt tot veel enthousiasme bij Van Rijn. “Testen kost ons nu veel minder tijd. Bovendien is de kwaliteit van de testen hoger, want software maakt geen fouten die mensen wel maken. Handmatig testen is best saai werk. Ik snap dat gebruikers die sommige testen moeten uitvoeren soms in de verleiding komen eens een test over te slaan, zeker als de laatste tien allemaal goed gingen en ze geen fouten vonden. Je zult dan net zien dat bij de elfde update wel een wijziging is aangebracht die leidt tot een storing.”

Meer testcases uitvoeren

Hoewel het team zich nu nog richt op de testen die ook in de handmatige situatie al werden uitgevoerd, is Van Rijn in zijn hoofd al weer een stap verder. “Als je kunt testen met een druk op de knop, dan kun je veel meer testcases uitvoeren. Tijd is niet langer de beperkende factor. Het opent mogelijkheden om de kwaliteit nog verder te verhogen.”
Van Rijn hoopt dat snel meer ziekenhuizen gebruik gaan maken van de door Salves ontwikkelde dienst. “Je profiteert namelijk van elkaars inspanningen. Samen wordt je verantwoordelijk voor het up-to-date houden van de testscripts. Eigenlijk wordt de dienst steeds beter naarmate er meer ziekenhuizen gebruik van maken. Dat is toch een fantastisch mooi gegeven!”

Interesse gewekt?

testautomatisering-icon
Neem vrijblijvend contact op
  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Begin met typen en druk op enter om te zoeken

x

Nieuws

Je toekomstdroom realiseren én een nieuwe baan?

Solliciteer!