Cocreatie: van ego- naar ecosysteem

De zorg heeft lang een eilandjescultuur gekend. Gelukkig verandert dat. Schotten verdwijnen en samenwerking komt steeds beter van de grond: samenwerking tussen verschillende medisch specialisten, tussen de eerste en tweede lijn, tussen patiënt en arts, en ook samenwerking tussen leveranciers en ziekenhuizen. We gaan langzaam van een egosysteem, waarin alle partijen op zoek zijn naar maximalisatie van hun eigen winst, naar een ecosysteem: een systeem waarbij de patiënt centraal staat en we samen kijken hoe we zijn of haar belangen het beste dienen.

Inbedding in processen

Dat is een goede ontwikkeling. Jarenlang was er een behoorlijk grote scheiding tussen bloedgroepen. Leveranciers ontwikkelden op eigen houtje producten, veelal gebruikmakend van de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Het product zelf was vaak top-of-the-bill, maar de inpassing in de dagelijkse processen in ziekenhuizen kon beter. Neem een ZIS/EPD: de software zelf biedt ongelofelijk veel handige functionaliteit en helpt ziekenhuizen echt in hun dagelijkse processen, maar de implementatie is zo ingewikkeld dat ziekenhuizen al lang blij zijn dat ze 20 procent van de functionaliteit goed gebruiken.

Deze situatie is in de loop der jaren wel verbeterd, maar van echt nauwe samenwerking is bij de meeste leveranciers nog altijd geen sprake. En dat is een gemiste kans, zowel voor het ziekenhuis als voor de leverancier. Want is het niet zo dat een leverancier zijn producten veel beter kan afstemmen op de behoefte van gebruikers als ze echt inzicht hebben wat er op de werkvloer gebeurt? En is het niet zo dat de beste ideeën voor productverbetering juist op de werkvloer ontstaan, bij degenen die dagelijks met de software of de medische apparatuur werken?

Zorgeloos en snel updates en hotfixes testen

Salves is specialist op het gebied van software testen. We hebben in de loop van de jaren veel kennis opgebouwd van ZIS/EPD-software. En nog belangrijker: kennis van de processen op de werkvloer. Want de kern van software testing is het controleren of nieuwe software de processen nog goed ondersteunt, ongeacht of het om een update, upgrade of volledig nieuwe implementatie gaat. Deze kennis van processen op de werkvloer komt in ons werk goed van pas, maar we moeten niet de fout maken te denken dat we alles weten van de complexiteit van een ziekenhuis.

Als we écht in de haarvaten willen kruipen, dan is intensieve samenwerking noodzakelijk. Dat hebben we gedaan met UMCU. Zij vroegen ons: kunnen jullie niet iets bedenken waardoor wij zorgeloos en snel updates en hotfixes van ChipSoft HiX kunnen testen en naar productie kunnen brengen? Zo ontstond het idee voor HiX TestAutomation: het geautomatiseerd testen van HiX updates.

Wel de lusten, slechts een deel van de lasten

De stap van idee naar product bleek een heel grote. We wisten dat andere partijen die stap ook al eens hadden geprobeerd. Toch waren we eigenwijs en deden een eigen poging. We kwamen samen met UMCU al snel tot de conclusie: dit gaat zoveel energie vergen dat het de vraag is of UMCU de kosten terugverdient. En zo ontstond het vervolgidee: als we de automatische testscripts die we willen maken, nu ook eens ter beschikking stellen aan andere ziekenhuizen? Dan verdeel je de pijn met z’n allen en heb je als ziekenhuis wel alle lusten, maar draag je slechts een klein deel van de lasten.

Het heeft ons een jaar en heel veel bloed, zweet en tranen gekost om de eerste 100 testscripts te automatiseren. We zijn er nog lang niet; we verwachten op circa 800 geautomatiseerde scripts uit te komen. Toch zijn we al ruim over de helft van het traject, want juist die eerste scripts zijn het moeilijkst. We komen nog steeds hordes tegen, maar ze worden steeds lager en we zijn steeds beter getraind. We springen er dus steeds makkelijker overheen.

Wil jij ook profiteren van alle inspanningen die UMCU samen met ons heeft gedaan?  En wil je weten waar je staat om te kunnen starten met de HiX TestAutomation Service? Neem dan contact met me op.

Boris Corvers, directeur Salves Test Services Zuid, boris.corvers@salves.nl, tel. 0411-870008

Begin met typen en druk op enter om te zoeken

x

Nieuws

Vooroplopen met je testing expertise? Volg Test Forward!

Lees meer